SPUNE TU POVESTEA
Proiect de educație muzeală ce a debutat în anul 2024 și care se desfășoară la Centrul Muzeal ”I. C. Brătianu”.
Concomitent cu o incursiune în istoria fostului spital de chirurgie I. C. Brătianu din Buzău, proiectul își propune să creeze o continuitate între educația formală și cea nonformală, în sfera de interes a mai multor discipline cuprinse în curriculum-ul național (istorie, biologie, psihologie), atingând diverse competențe vizate de acestea, precum: integrarea cunoștințelor obținute în medii non-formale de învățare în analiza fenomenelor istorice studiate; realizarea de conexiuni între informațiile oferite de sursele istorice şi contextul vieții cotidiene; utilizarea termenilor/conceptelor specifici(e) istoriei în contexte care implică interpretări şi explicații interdisciplinare; construirea unor demersuri de tip analitic cu privire la situații şi contexte economice, sociale, politice, culturale; realizarea de conexiuni intra-, inter- și transdisciplinare în analizarea şi interpretarea unor fenomene şi procese specifice lumii vii; recunoașterea unor tipuri de relații interpersonale, a unor comportamente şi atitudini sociale în situații date; consolidarea unor deprinderi de ordin cognitiv, cum sunt: analiza, compararea, rezumarea; rezolvarea, prin cooperare cu ceilalți a unor situații problemă cu ajutorul cunoștințelor de psihologie ș.a..
Activitatea este structurată în două etape: în prima parte (cea teoretică), participanților le sunt prezentate informații istorice despre activitatea fostului spital I. C. Brătianu, chiar în fostele săli de operație ale spitalului, unde, în prezent, se află expoziția permanentă dedicată istoriei medicinei; în cea de-a doua parte (cea practică), care se desfășoară la etajul clădirii – spațiu dedicat activităților de educație non-formală - apelând la metode didactice consacrate dar adaptate principiilor educației muzeale, aceștia sunt invitați să se transpună în trecut, să se ”transforme„ într-un fost pacient sau angajat al spitalului și să redacteze o scrisoare de epocă din care să transpară emoțiile și gândurile acestuia din urmă.
Obiectivul acestei activități este ca la final, prin comparații, asocieri și diferențieri aplicate practic și punctual, participanții să aibă o viziune mai clară și o mai bună înțelegere a transformărilor pe care le poate suferi un oraș/o comunitate în decurs de câteva decenii, conștientizând că istoria se scrie sub ochii noștri zi de zi, că fiecare dintre noi face parte din ea și că fiecare dintre noi are la un moment dat o poveste de spus.